Skolministern: Skolan måste tillbaka till grunderna

Gemensam gymnasieregion / 19 oktober 2023

Lotta Edholm Besk

Hur får vi fler elever att ta gymnasieexamen? Och hur får vi fler elever att välja utbildning efter arbetsmarknadens behov? Vi pratade med skolminister Lotta Edholm (L) som gästade utbildningsnätverkets träff den 17 oktober.

– Det är alldeles för många som inte får med sig tillräckliga kunskaper och i vare sig grund- eller gymnasieskolan. Det är en oroande situation och nu behövs reformer både i unga år och på gymnasiet och vux, säger Lotta Edholm.

Hon menar att skolan måste tillbaka till grunderna, och det innebär bland annat fler speciallärare, bättre förutsättningar för tidigare insatser och fler särskilda undervisningsgrupper.

– Vi gör om styrdokumenten så fakta- och ämneskunskaper får en mer framskjuten roll på bekostnad av analys och diskussion. I gymnasiet utreds nu möjligheten att införa kortare yrkesutbildningar. Självklart tar vi krafttag mot stök och våld som vi ser i skolan idag. Just nu genomförs historiska satsningar på läromedel också. Detta för att nämna några reformer, säger Lotta Edholm. 

Hur får vi fler elever att i större utsträckning välja utbildning efter arbetsmarknadens behov?

– Det är mycket bred fråga där många aktörer i samhället har ett ansvar, inte minst branscherna själva som arbetar hårt för att göra yrkena attraktiva. Ur mitt perspektiv handlar det bland annat om att lyfta hur viktiga yrkesutbildningar är så att fler får upp ögonen för den möjligheten, till exempel genom satsningarna på yrkestävlingar, säger Lotta Edholm.

En viktig faktor här kommer vara den nya och viktiga reformen för planering och dimensionering av gymnasial utbildning.

– Vidare vill jag lyfta den sittande utredningen Fler vägar till arbetslivet, som i somras fick tilläggsdirektiv, fortsätter Lotta Edholm. De har ett enormt viktigt uppdrag att försöka hitta en gymnasial yrkesskola med en tydlig praktisk inriktning. Det är mycket på gång på detta område men vi behöver göra mer.

Visa cookie-information