Förskrivning och beställning av hjälpmedel i vård och omsorg
torsdag 23 maj 2024
klockan. 15.00-16.30
Digitalt via Teams
Välkommen på ett webbinarium som rör överenskommelsen om kostnadsansvar för hjälpmedel samt medicintekniska produkter inom vård och omsorg!
Den 23 maj arrangerar vi ett webbinarium om tillämpningen av överenskommelsen om kostnadsansvar mellan Region Stockholm och kommunerna i Stockholms län för förskrivningsbara hjälpmedel och medicintekniska produkter. Det rör i det här fallet hjälpmedel och produkter som används i vård och omsorg i särskilt boende, dagverksamhet, daglig verksamhet samt socialpsykiatriska boenden.
Ur innehållet:
- Bakgrund till webbinariet och fortsatt arbete
- Övergripande innehåll i överenskommelsen
- Förtydliga innehållet i bilagorna, koppling till regelverket i Hjälpmedelsguiden på Vårdgivarguiden.
- Beställning och fakturering av medicintekniska produkter som används i vård och omsorg
- Kommunernas avtal och rutiner
- Reda ut otydligheter som uppmärksammats:
Förtroendeförskrivning
Hjälpmedel till daglig verksamhet
Hjälpmedel till korttidsboende
Specialanpassning av hjälpmedel
Arbetstekniska hjälpmedel
Syfte: Öka kunskapen om kostnadsansvaret för kommuner och regionen.
Målgruppen för webbinariet är förskrivare i kommunal verksamhet, förskrivare i regional primärvård, MAS/MAR och hjälpmedelscentraler.
Medverkande
-
Anna Breuer, handläggare hälso- och sjukvårdsförvaltningen Region Stockholm
-
Mia Pettersson, handläggare hälso- och sjukvårdsförvaltningen Region Stockholm
-
Marite Sandström, handläggare hälso- och sjukvårdsförvaltningen Region Stockholm
-
Elin Andreasson, MAR Södertälje kommun
-
Charlotte Damberg, MAS Lidingö stad
-
Anders Carlsson, Storsthlm
-
Leonard Kihlgren, Storsthlm
Anmälan
Anmäl dig här till webbinariet
Till överenskommelsen
Kontakt
Välkommen att kontakta oss om du har frågor!