Prioriterade aktiviteter 2026
- Utredning för att fastställa förvaltningsansvar för IT-stödet Lifecare SP vid särskilda boenden, SÄBO som drivs i privat regi.
- Arbeta för att enas om vilka säkra videolösningar som kan användas gemensamt.
- Säkra tekniska aspekter av IT-stödet Lifecare SP.
- Utreda förutsättningar för nytt IT-system som ersätter LifeCare SP efter att avtalstiden gått ut.
- Personuppgiftsbiträdes-avtal, PUB-avtal för beslut slutförs.
Bakgrund till prioriterade aktiviteter 2026
En förstudie genomfördes under första halvåret 2025 med syftet att utreda förutsättningar för att införa IT-stödet Lifecare SP i SÄBO-verksamheter med läkarorganisationer samt vid somatiska akutmottagningar. Förstudien visar på att införande av Lifecare SP kan bidra till en säkrare och tryggare hemgång för den enskilde och effektivisera samverkan mellan aktörerna. I förstudien identifierades ett antal områden där vissa förutsättningar behöver vara på plats inför ett införande. Arbete pågår inom dessa områden och prioriteras som åtgärder under 2026.
Personuppgiftsbiträdes-avtal, PUB-avtal
Arbete pågår för att säkerställa att PUB-avtal för hanteringen av Lifecare SP och tillhörande instruktioner finns på plats.
Etablera förvaltningsansvar vid SÄBO som drivs i egen regi
En fördjupad utredning krävs som väntas vara slutförd i maj 2026. I den ska beaktas att det förslag till förvaltningsmodell som tas fram för de särskilda boenden som drivs i privat regi, även behöver vara giltig inom andra verksamhetsområden som kräver samverkan.
Tekniska aspekter i IT-stödet Lifecare SP
Arbete pågår med leverantören som syftar till att säkerställa prestandan och användarupplevelsen för ett utökat antal användare. Frågan om säker inloggning och stark autentisering bedöms vara säkerställd avseende särskilda boenden då användarna redan har SITHS- kort. I ett längre perspektiv bör dock säkerställas att användare kan logga in med av DIGG godkända e- tjänstelegitimationer.
Kontakt
Vid frågor om prioriterade uppdrag och aktiviteter, vänligen kontakta VIS processledning.