Samverkansavtalet som grund
För Storsthlm har samverkansavtalet för en gemensam gymnasieregion länge varit grunden för utvecklingsarbetet på Storsthlm – så också när det gäller planerings- och dimensioneringsuppdraget där framförallt två av målen i samverkansavtalet fokuseras:
-
Alla elever ska ha regional och delregional tillgång till ett komplett utbud av utbildningar.
-
Fler ska välja och fullfölja yrkesutbildning för att möta arbetsmarknadens behov.
Våra kunskapsunderlag
Skolverkets regionala planeringsunderlag för gymnasial utbildning i Stockholms län publiceras vart tredje år och ger en viktig gemensam utgångspunkt – men utvecklingen i regionen rör sig snabbt. Därför kompletterar vi på Storsthlm med ett årligt och mer detaljerat arbete som följer förändringarna i realtid. Genom verktyg som den digitala och interaktiva Gymnasiebehovsrapporten, med prognoser, utbudsanalys, delregionala kartor över både gymnasieskola och yrkesvux, samt analyser av elevers pendlingsmönster kan Storsthlm ge en mer träffsäker bild av nuläge och behov, både regionalt och delregionalt.
Pågående utvecklingsinsatser
Arbetet med planering- och dimensioneringsfrågorna är ett gemensamt ansvar som kräver dialog, samsyn och förståelse för både individens och samhällets behov. Därför genomför Storsthlm flera aktuella utvecklingsinsatser:
-
Stärkt valkompetens – En seminarieserie med syftet att stärka huvudmännens arbete med studie- och yrkesvägledning för att därmed stärka ungas förmåga att göra välgrundade utbildningsval.
-
Fördjupad delregional analys – Kartläggningar av utbildningsutbud, elevflöden och arbetsmarknadsbehov på delregional nivå.
-
Utvecklad vuxenutbildning – Bättre matchning mellan yrkesvux och arbetsmarknadens behov, högre kvalitet och likvärdig tillgång i hela länet.
-
Samverkan med branscher – Inom ramen för Kompetensarena Stockholm genomförs kontinuerligt branschdialoger och olika utvecklingsinriktade insatser.
Dialog och gemensamma steg framåt
Dialogen med huvudmännen och samverkanspartners kring planering och dimensionering av gymnasial utbildning är ständigt pågående. Den visar tydligt att vi står inför både utmaningar och möjligheter. Vi behöver fler yrkesutbildade, bättre samordning av kostsamma utbildningar och ett starkare lokalt och delregionalt samarbete. Men vi har också en gemensam vilja att agera – att gå från prat till handling. Med samverkansavtalet, våra rapporter och våra utvecklingsinsatser tar vi steg för steg mot ett mer hållbart och attraktivt utbildningsutbud för hela Stockholmsregionen.