Kampanj ska få fler att välja vård och omsorg
Storsthlm ska tillsammans med länets kommuner genomföra kampanjen ”För din skull”. Syftet är att lyfta äldreomsorgen som en framtidsbransch med trygga jobbmöjligheter, tydliga karriärvägar och undersköterska ett yrke att vara stolt över. Startskottet går på Gymnasiemässan den 18–20 november.
I gymnasievalet väljer 22 procent ett yrkesprogram. Men för att motsvara arbetsmarknadens behov borde det vara betydligt fler. På Gymnasiemässan finns ytan Framtidens medarbetare, vars syfte är att höja intresset för yrkesprogrammen. Storsthlm är en av de parter som står bakom ytan. Här möter besökarna branscher som har ett stort rekryteringsbehov, bland annat transport, bygg, restaurang samt vård och omsorg.
Plugga vård och omsorg
– Elever och undersköterskor kommer att finnas på plats i vår monter på Framtidens medarbetare för att svara på frågor om vård- och omsorgsprogrammet och tiden efteråt. Målet är att förändra bilden av yrket som undersköterska och attrahera fler till utbildning och arbete genom en samlad insats i Stockholms län, berättar Peter Vesterholm, verksamhetschef regional samverkan på Storsthlm.
Kampanjen kommer att gå i sociala kanaler som Tiktok och Snapchat under gymnasievalet i januari och omvalet i maj 2026. Kampanjen har tagits fram i samarbete med byrån Advant.
Visa möjligheterna
– Vi vill med kampanjen visa våra ungdomar alla goda möjligheter till jobb inom vård och omsorg. Det är ett viktigt arbete som man kan vara stolt över och som verkligen gör skillnad på riktigt, säger Jenny Alpmyr, HR-direktör i Haninge kommun. Hon är med i Storsthlms HR-nätverk och en av initiativtagarna till kampanjen.
Även Gymnasieantagningen Storsthlm finns på mässan, i en egen monter, för att stötta elever och svara på frågor om antagningen.
Läs mer på fordinskull.se