Reviderad rutin tydliggör ansvaret för psykologisk bedömning inför anpassad grundskola

Samverkan med Region Stockholm, Barn i behov av särskilt stöd (BUS) / 17 december 2025

La Rel Easter Kucglbxjh O Unsplash

Rutinen för psykologisk bedömning av barn i förskoleålder inför eventuellt mottagande i anpassad grundskola, bilaga 2, är reviderad. Den nya rutinen ska säkra att processen för barn och vårdnadshavare blir jämlik och förutsägbar. Fördelning av ansvar och vad som gäller för regionens vårdgivare och kommunernas socialtjänst har tydliggjorts.

I korthet innebär den nya rutinen att:

  • Regionens hälso- och sjukvård ska göra psykologiska bedömningar. Rutinen tydliggör förutsättningarna för hur arbetet ska gå till.
  • Bedömningen görs vid den mottagning där barnet utretts. I de fall barnet har en pågående kontakt med habiliteringen ska bedömningen genomföras där.
  • Kommunerna ska ha tydliga mottagandefunktioner och säkerställa att förfrågningar om psykologiska bedömningar fördelas till vårdgivare under hela året.

Den nya rutinen markerar en gemensam riktning och ger förutsättningar för att stärka samverkan – med barnets bästa som utgångspunkt.

Den reviderade rutinen är en bilaga till den samverkansrutin som rör remittering, utredning och behandling av barn med misstänkt adhd, autismspektrumtillstånd och intellektuell funktionsnedsättning. Samverkansrutinen påverkas inte av att rutinen för psykologiska bedömningar, bilaga 2 har reviderats.

Arbetet med att revidera bilagan har varit en prioriterad aktivitet 2025 i genomförandet av handlingsplanen för god och nära vård och omsorg. Revideringen har genomförts i den struktur för samverkan som finns mellan parterna och med stöd av en referensgrupp. Tjänstestyrgruppen för Vård i samverkan (VIS) fattade beslut om bilaga 2 den 17 november 2025. Bilagan är publicerad och gäller tills vidare.

Här hittar du samverkansrutinen.

Samverkansrutinen är en av flera rutiner som hör till överenskommelsen om barn i behov av särskilt stöd.

Till överenskommelsen.

Visa cookie-information