Här finns information om var du vänder dig för stöd i arbetet med den kommungemensamma appen. Innehållet uppdateras och utökas löpande, allt eftersom nya behov och frågor uppstår i verksamheten. På den här sidan hittar du följande avsnitt:

  • Behöver du hjälp?
  • Administratörer
  • Rutin för meddelanden
  • Dela kalender med barnmorska
  • Förbättringsförslag

Behöver du hjälp?

Visibas hjälpcenter har svar på de flesta frågorna. I appens användargränssnitt hittar du också Visibas bot som hjälper dig att navigera. Visibas kontaktuppgifter är:

Vardagar: 08:00-17:00​​
Telefon: +46 31 788 59 80​​
E-post: support@visibacare.com

För verksamhetsnära frågor om användning, rutiner, roller eller innehåll kontaktar du Storsthlm via e-post: umapp@storsthlm.se. Exempel: tolkning av anvisningar eller behov av utbildning.

För tekniska problem eller funktionsfel kontaktar mottagningens administratör Visiba. Exempel: appen startar inte, chatt fungerar inte eller appen visar felmeddelanden.

Administratörer

Varje ungdomsmottagning ska ha minst två lokala administratörer. En lokal administratör kan vara en chef eller kurator med extra behörighet i appen.

Lokal administratör

Har behörighet att:

  • Lägga till och ta bort interna användare.
  • Uppdatera information på mottagningens sida.
  • Ta ut statistik för mottagningen.

Global administratör

Storsthlm ansvarar för appens övergripande innehåll och funktion.

Storsthlm har behörighet att:

  • Uppdatera information på de allmänna sidorna, till exempel startsidan.
  • Lägga till och ta bort interna användare.

Kontakt via e-post: umapp@storsthlm.se.

Rutin för meddelanden

Alla meddelanden ska besvaras inom 24 timmar på vardagar. Gå därför in regelbundet och kontrollera dina meddelanden så att nya meddelanden besvaras och tidigare är hanterade.

Håll även koll på den gemensamma inkorgen. Om du ser ett meddelande som verkar ha blivit liggande utan svar, och du tror att det inte kommer att besvaras inom 24 timmar, ta gärna över och svara så att ingen ungdom blir utan återkoppling.

Meddelandekonversationer som inte längre pågår ska avslutas. Det är upp till var och en att bedöma när en konversation är avslutad, men om du inte fått svar under en tid bör den avslutas. När du avslutar en konversation skickas ett meddelande till användaren om att den är avslutad – skriv därför först ett meddelande där du berättar att du tänker avsluta konversationen, vänta några timmar och avsluta sedan i systemet

Dela kalender med barnmorska

Det finns möjlighet att ge personer som inte har behörighet till tjänsten, tex barnmorska, att ändå ta del av din kalender. Detta gör du genom att klicka på de tre prickarna längst upp till höger i din kalender och välja alternativet ’Prenumerera på kalender’.

Därefter väljer du att ’Kopiera länk” och sedan klistra in denna länk i ett mail till den du vill dela din kalender med. Du kan skicka samma länk till fler personer.

En person med denna länk kan lägga till en kalender i sin e-postklient tex Outlook och se din kalender.

Förbättringsförslag

Har du idéer om hur appen kan bli bättre?  Vänligen kontakta oss på e-post: umapp@storsthlm.se

Visa cookie-information