Goda kommunexempel

På möten och under våra seminarier ser vi ständigt exempel på hur kommunerna löst problem och skapat nya effektiva sätt att arbeta, ofta med hjälp av digitalisering. Här har vi samlat en rad exempel så att du kan ta del av dem.

Samhällsbyggnad och miljö

Bygglovsprocesser

Digitalisering med nyttovärdering och medarbetarskap, vad ger det?   Hur Haninge uppnått samsyn och bubblande grytor i varje hörn av samhällsbyggnadsprocessen.

Läs presentationen om digitalisering med nyttovärdering och medarbetarskap här.

Ansvarig:
Johanna Karlsson, avdelningschef geografisk information, j
ohanna.a.karlsson@haninge.se

 

 

Nacka har på knappt två år gått från två procent digitala bygglovsansökningar till att under 2020 hantera 98 procent av alla ansökningar digitalt. Nacka kommun vann med detta arbete 2020 års eDiamond award för arbetet med att digitalisera och därmed effektivisera bygglovsprocessen. 

Nackas presentation hittar du här. 

Ansvarig
Ali Nabi, utvecklingsledare, ali.nabi@nacka.se

 

 

Hur Lidingö genom ett initiativ från teknik- och fastighetsförvaltningen gick vidare med att digitalisera boendeparkering utan att köpa in något nytt system.  

Läs presentationen om automatiserad boendeparkering utan inköp av nytt system här.

Ansvarig:
Per-Johan Gelotte, per-johan.gelotte@lidingo.se

 

Med kunden i fokus och siktet inställt på ökad effektivitet och NKI, satsar och genomför Stockholms stad flera åtgärder för att digitalisera bygglovsavdelningens processer och arbetssätt.  

Läs presentationen om digitalisering av bygglovsprocesser här.

Ansvariga:
Maria Gräns, enhetschef bygglovsavdelningen, Stockholm stad, maria.grans@stockholm.se   

 

 

 

Varför digitaliserar Värmdö detaljplanerna och varför är det viktigt att veta varför?  Kvalitet, nytta och användbarhet är ledorden.

Läs presentationen om digital samhällsbyggnadsprocess och digitala detaljplaner.  

Ansvarig:
Malin Sträng, avdelningschef Kart och GIS, Värmdö kommun, malin.strang@varmdo.se 

Social välfärd

Välfärdstjänster

Hur tillgodoser vi brukares behov av tillsyn på natten på ett sätt som tar tillvara brukarens rätt till integritet och ostörd nattsömn samtidigt som vi använder kommunens resurser på ett effektivt sätt? 

Läs Botkyrkas presentation om trygghetskamera inom hemtjänsten här.

Ansvarig:
Virpi Söderlund, förändringsledare, virpi.soderlund@botkyrka.se

 

I Huddinge ges möjlighet att boka samtalstid online hos en kurator på familjecentralen. Man väljer även om man vill ses på plats eller via videosamtal. Kuratorerna har även digitala gruppsamtal med föräldrar. 

Läs Huddinges presentation om digitalt föräldrastöd här. 

Ansvarig:
Anna Qvarfordt, gruppledare/samordnare Familjecentraler i Huddinge, anna.qvarfordt@huddinge.se  

 

Digital elevhälsa, för att ingen elev ska mötas av en stängd dörr. Hur möter man elever inom skolan på bästa vis? Den frågan ställde sig Norrtälje kommun som de senaste åren har arbetat för att närma sig en mer jämlik skola och en mer tillgänglig elevhälsa.

Läs Storsthlms artikel om elevhälsa online.

Läs presentationen om elevhälsa online här.

Ansvarig:
Malin Hagström, samordnare av insatser för barn och ungas psykiska hälsa 
på barn- och utbildningskontoret, malin.hagstrom@norrtalje.se

 

 

I Sundbyberg tvekar man inte att agera mot välfärdsbrott.

Se filmen där Birgitta Fahlgren-Sylven berättar om Sundbyberg stads imponerande arbete med att upptäcka, utreda och vidta åtgärder mot bedrägerier inom hemtjänsten. I filmen berättar också Johanna Skinnari, utredare från Brottsförebyggande rådet (Brå), om deras färska kartläggning av problemen med välfärdsbrott mot kommuner och regioner. Båda deltog på seminariet om välfärdsbrott som Storsthlm arrangerade den 22 april.

Läs Storsthlms artikel: Vi tvekar inte att agera mot välfärdsbrott.

Film: Välfärdsbrott 1 - fokus kunskapshöjning och omvärldsbevakning 22 april 2022

Ansvarig
Birgitta Fahlgren-Sylven, birgitta.fahlgren.sylven@gmail.com

Södertälje var den första kommunen som började arbeta systematiskt mot välfärdsbrott. Vi har intervjuat Boel Godner, kommunstyrelsens ordförande (S) i Södertälje. Hon säger att välfärdsbrott är systemhotande. Välfärdssamhället bygger på förtroende för systemen och viljan att betala skatt efter förmåga och få välfärd efter behov. Om skattemedel istället hamnar i kriminellas fickor riskerar både förtroendet och de ekonomiska resurserna att utarmas.

Läs Storsthlms intervju med Boel Godner här.

Pax
Södertälje kommun samarbetar med andra myndigheter mot organiserad brottslighet. Den arbetsform man utvecklar, främst mellan kommunkoncernen och lokalpolisområde Södertälje, kallar de Pax. Det står för fred och frid och är den målbild som bär dem. Freden och friden handlar om social hållbarhet, där människor i kommunen ska kunna känna sig trygga och där unga inte ska dras in i gängkriminalitet.

Arbete mot organiserad brottslighet - Pax

Ansvarig:
Anna Flink, säkerhetschef, anna.flink@sodertalje.se

 

 

Hur Täby skissade på, planerade, genomförde och möjliggjorde för vidareutveckling av en ökad digitalisering av Överförmyndarverksamheten.  

Läs Täbys presentation av effektivisering och utveckling för överförmyndarkansliet 

Ansvarig:
Henrik Berggren, ekonomianalytiker, Johannes Söderlund, chef enheten för digital utveckling, Täby, henrik.berggren@taby.se 

Täby testar integritetsvärnande tillsynsteknik med IR-sensorer som vet om personen är i sin säng och kan varna om personen ramlar. Tekniken testas nu på SÄBO men finns i några fler kommuner och även i hemtjänsten. 

Läs Täbys presentation om trygghetssensorer här. 

Ansvarig:
Lee Matturi, utvecklingsledare, social omsorg, lee.matturi@taby.se  

Upplands-Bro har implementerat ett verktyg för att styra mobila enheter i hemtjänsten, för att minska risk för felhantering och ökad säkerhet.  

Läs Upplands-Bros presentation om central hantering av verksamhetstelefoner (MDM) i hemtjänsten

Ansvarig:
Ulf Wenström, verksamhetsutvecklare, ulf.wenstrom@upplands-bro.se  

Digitalisering

Digitalisering

Före digitaliseringen krävde vigselbokningen i Huddinge kommun tre heltidstjänster. Numera hanteras de få kvarvarande frågorna av receptionen. Digital utveckling och effektivisering efter initiativ från verksamheten. 

Läs Huddinges presentation om digital vigselbokning här.

Ansvarig:
Charbel Sarkis, e-strateg, charbel.sarkis@huddinge.se 

 

E-kalkylen fungerar som stöd inför beslut om digitalisering. E-tjänsten ställer frågor om den specifika processen eller flödet och summerar hur många timmar av manuell tid som kan sparas genom att införa e-tjänst med eller utan koppling till bakomliggande system.

Här kan du se testversionen av e-kalkylen.

Läs presentationen av e-kalkylen här.

Ansvarig:
Jenni Garper, e-tjänstutvecklare, jenni.garper@norrtalje.se

 

Arbetssätt för att våga utforska 

Läs Sollentunas presentation om att skapa värde tillsammans här.

Ansvarig:
Maria Eriksson, maria.eriksson@sollentuna.se

 

 

SUNE – koncerngemensamt ekonomisystem. En målbild om koncernkonsolidering, effektiv ekonomiadministration, samordnad utveckling och kostnadseffektiviseringar. Hur Stockholm lyckades i tid, inom budget och med god kvalitet.  

Läs Stockholms presentation av det koncerngemensamma ekonomisystemet här. 

Ansvarig:
Christian Fogelberg, enhetschef på finansavdelningen och systemutvecklingsenheten, christian.fogelberg@stockholm.se

 

Hur Södertälje har arbetat med RPA och automatisering som en del av digitaliseringen och skapat mervärde genom synergier med andra processer. 

Södertälje kommun fortsätter utveckla och skala upp arbetet med mjukvaruroboten Ragnhild som är baserad på tekniken RPA (Robotic Process Automation). Syftet med en mjukvarurobot är att öka kvaliteten i leveransen och frigöra tid för kommunens medarbetare. Ragnhild är bra på att göra monotona och återkommande arbetsuppgifter. Läs mer om roboten Ragnhild här.

Läs presentationen om Södertäljes arbete med RPA här.

Ansvarig:
Anthony McCarrick, Digitaliseringsstrateg, Södertälje, anthony.mccarrick@sodertalje.se 

Tyresös arbete och metod för att bedöma effekter genom automation utifrån kommunens verksamhet som helhet.

Läs Tyresös presentation om att skapa bredd i automationsarbetet här.

Intro kring varför vi behöver dela goda exempel om effekter på ekonomin genom digitala satsningar.  

Läs Täbys presentation om digitaliseringens ekonomiska effekter här. 

Ansvariga:
Henrik Berggren, Täby, henrik.berggren@taby.se

Johannes Söderlund, Täby, johannes.soderlund@taby.se

 

Business case ett sätt att matcha verksamhetens behov med måluppfyllelse. Har verksamheten fått det de har behövt eller beställt? Tekniska lösningen passar arkitekturen. 

Läs Österåkers presentation om verksamhetsutveckling genom agilitetstrappan här. 

Ansvariga:
Stefan Nyberg, IT-chef, Österåker, stefan.soderberg@osteraker.se

Jörgen Sjöberg, Österåker, jorgen.sjoberg@osteraker.se

Utbildning och arbetsmarknad

Utbildning

Barn- och ungdomsförvaltningen berättar om hur centrala satsningar på digitala resurser och skolbibliotek skapar likvärdighet med stöd av systematiskt kvalitetsarbete.  

Läs Sigtunas presentation om fokus på ökad likvärdighet.

Ansvariga:
Åsa Lundholm, utvecklingsledare skolbibliotek, asa.lundholm@sigtuna.se  

Anna Smeets, it-pedagog förskola, anna.smeets@sigtuna.se  

David Frisk, it-pedagog grundskola, david.frisk@sigtuna.se  

Makerzone är en kreativ mötesplats för digitalt utforskande, lärande och skapande. Hit är alla skolor och förskolor i kommunen välkomna. Vi har fritidsverksamhet och fortbildning för skolornas pedagoger.Makerzone är ett komplement till den ordinarie undervisningen. Här får eleverna öka sina kunskaper och förmågor i flera olika skolämnen för att nå läroplanens mål.

Vårt mål är att arbeta med hållbarhet, skapande, innovation och entreprenörskap som en röd tråd i allt vi gör. På sin fritid kan barn och ungdomar arbeta med olika kreativa aktiviteter och skapande.För oss är det även viktigt med likvärdighet. Här ska tjejer och killar ska vara representerade lika mycket i alla våra aktiviteter. 

Läs Sollentunas presentation om Makerzone.

Ansvarig:
Linda Ekstrand, Sollentuna, linda.ekstrand@sollentuna.se
 

Utbildningsverksamheten i Täby berättar om hur digitala resurser och centrala strukturer bidrar till likvärdighet i skolorna. 

Läs presentationen om likvärdig skola i Täby.

Ansvarig:
Cecilia Redner, it-strateg verksamhetsområde utbildning, cecilia.redner@taby.se  

En beskrivning av varför Värmdö gör detta och hur processen genomförts hittills. Det knyter an till den resa hela Värmdö kommun gör under paraplyet Vårt smarta Värmdö som också handlar om transformation och digitalisering.  

Läs Värmdös presentation - en smartare skola.

Ansvarig:

Anna Sjöstrand, strateg, anna.sjostrand@varmdo.se

  

Kommunalt arbete

Kommunalt arbete

2020 valde Botkyrka kommun att starta en central rekryteringsenhet som bedrivs som ett tvåårigt projekt. I samband med det fick Rekryteringscenter även ansvar för att se över hela rekryteringsprocessen. De la upp arbetet i några steg: Steg 1 var att vi tog fram en genomtänkt och modern rekryteringsprocess som bygger på kompetensbaserad metodik. Steg 2 var att de genomförde en upphandling och bytte rekryteringsverktyg som också stödjer metodiken fullt ut.  

Sedan i år, 2022, är Rekryteringscenter en permanent enhet i kommunen och nu arbetar de med Steg 3 – att implementera digital referenstagning. Det operativa målet är att effektivisera och kvalitetssäkra Botkyrkas rekryteringar, så långt det är möjligt, och det långsiktiga strategiska målet är att stärka kommunens arbetsgivarvarumärke så att vi är en attraktiv arbetsgivare i den konkurrens vi har på Stockholms arbetsmarknad. 

Läs Botkyrkas presentation om digital referenstagning här.

Ansvariga:
Nina Angermund Carlsson, HR-specialist och samordnare på Rekryteringscenter, nina.angermund-carlsson@botkyrka.se

Emma Pizarro Munoz, rekryterare och kunskapsstöd i digital referenstagning, emma.pizarro.munoz@botkyrka.se 

 

Har infört verktyg för att signera HSL-insatser och räknat på vinsterna utifrån minskad manuell hantering av uppgifter, samt ökad kvalitet.  

Läs presentationen om effektivare administration med app för signering.

Ansvarig:
Motasem Mattson-Assali, kvalitetskoordinator, vård- och omsorgsförvaltningen, motasem.mattsson-assali@nykvarn.se

  

Sigtuna kommun kommer att införa digital posthantering i ett första steg under våren. Joel berättar om de förväntade nyttor i första skedet; ökad informationssäkerhet samt kortare ledtider för hantering. Den stora potentialen rent ekonomiskt ligger framåt, när kommunen kan sluta skicka fysisk post internt. 

Läs presentationen om digital posthantering.

Ansvarig:
Joel Bonn, verksamhetsutvecklare och infosäksamordnare, joel.bonn@sigtuna.se  

Projekt med ESF-medel för att höja den digitala kompetensen hos baspersonalen inom vård och omsorg.  

Läs Solnas presentation om digitalt medarbetarskap.

Här kan du läsa mer om projektet digitalt medarbetarskap: Internationellt arbete - Solna stad

Ansvarig:
Sara Ravén, projektledare, sara.raven@solna.se
 

 

Från it-projekt till digitalisering som en del av verksamhetsutvecklingen. Ett exempel om nya Solna.se och erfarenheterna om vad som är viktigt att prioritera. 

Läs presentationen om digitalisering som en del av verksamhetsutveckling.

Ansvarig:
Christer Lindberg, ekonomichef och Helen Holst, CIO, Solna, christer.lindberg@solna.se 

I Täby har vi digitala personalakter och digital signering av anställningsavtal. 

Här hittar du Täbys presentation av digitala personakter och digital signering anställningsavtal.

Ansvarig:
Susanne Haggren, lönechef, susanne.haggren@taby.se

  

 

Hur kommunen organiserade sig för att få fart på rätt utvecklingsprojekt med rätt effekt. 

Läs presentationen om strategin för att med ledningens engagemang finansiera och få fart på rätt utvecklingsprojekt med rätt effekt. 

Ansvarig:
Derk de Beer, Ekonomi- och digitaliseringsdirektör, derk.debeer@upplandsvasby.se

Stig Fjeldheim, stig.fjeldheim@upplandsvasby.se

 

Upplands Väsby har de senaste 2,5 åren drivit ett projekt på temat digitalisering av medarbetarprocesser. Inför starten presenterade jag våra ambitioner att samla alla tänkbara processer på området i en portal för nätverket, nu får vi en uppdatering kring hur det har gått, med- och motgångar.

Läs presentationen om digitaliseringen av medarbetarprocesser.

Ansvariga:
Karin Hallgren, kommunikations- och HR-direktör, karin.hallgren@upplandsvasby.se  

Carina Jönsson, HR specialist, carina.jonsson@upplandsvasby.se

 

 

Med Vallentuna kommuns digitala pre- och onboarding känner sig kommunens nyanställda väl välkomna samtidigt som de uppger att de enkelt får en heltäckande och inspirerande introduktion när den också kombineras med den verksamhetsspecifika introduktionen.    

Det gör att de blir snabbt insatta, effektiva och effektfulla i sina olika uppdrag. Den digitala onboardingen frigör också arbetstid från chefer och introduktionshandledare, som kan koncentrera sig på den verksamhetsnära introduktionen.    

Vallentuna kommun har också förutsättningar för att både kvalitetssäkra onboardingen liksom att checka av kunskapen som fås genom onboardingen.  

Läs presentationen om digital pre- och onboarding.

Ansvarig:
Susanne Debourg Hodder, HR-strateg, susanne.debourg.hodder@vallentuna.se

Visa cookie-information