Logotyp
2018-06-14

Vi söker en handläggare till Gymnasieantagningen!

Gymnasieantagningen Storsthlm ansvarar för antagningen till gymnasieskolorna och gymnasiesärskolorna i Stockholms län, Håbo och Gnesta. Det nuvarande antagningssystemet kommer att ersättas med ett nytt hösten 2019 och just nu genomförs ett omfattande implementationsarbete för att få det nya systemet på plats - utvecklade rutiner och arbetssätt ska testas, sättas och utbildas i gentemot alla användare. Nu behöver Gymnasieantagningen förstärka med ytterligare en handläggare.

Rollen

Rollen som handläggare innebär att du utför uppgifter och hanterar skilda typer av ärenden i den löpande antagningsprocessen. Du deltar i arbetet med att utforma, följa upp och utveckla rutiner och arbetssätt inom den befintliga och den kommande antagningsprocessen samt deltar i arbetet inom ramen för utveckling och införandet med det nya systemet. I din roll har du många kontakter med sökande, föräldrar, studie- och yrkesvägledare, tjänstemän i kommunerna och hos fristående skolhuvudmän, på skolorna samt med övriga antagningskanslier i landet. Arbetsbelastningen varierar under året med en arbetstopp under maj, juni och juli.

Arbetsuppgifter

  • Inhämta och registrera uppgifter och filer med elever, ansökningar och betyg
  • Inhämta och säkerställa inkomna uppgifter och beslut från skolor och huvudmän
  • Hantera individuella ärenden
  • Besvara frågor per telefon, mail och vid besökstid till sökande, deras föräldrar och övriga intressenter
  • Utforma muntlig och skriftlig information
  • Planera, genomföra utbildningar och träffar med samt utgöra support till studie- och yrkesvägledare, rektorer, kontaktpersoner och beslutsfattare
  • Utforma, dokumentera, utföra och följa upp tidplaner och rutiner
  • Utforma och uppdatera information i interna och externa kanaler, bl.a. Gymnasieantagningens webbplats.
  • Delta i aktiviteter för införandet av det nya antagningssystemet; exempelvis utbilda användare, skriva texter, testning, administration
  • Delta vid och svara på besökandes frågor på Gymnasiemässan

Kvalifikationer

Vi söker dig som har eftergymnasial utbildning och erfarenhet av handläggning eller kvalificerat administrativt arbete inom myndighetsutövande verksamhet eller liknande. Du har arbetat i ärendehandläggningssystem eller motsvarande. Tjänsten kräver att du uttrycker dig väl på svenska. Det är viktigt att du har erfarenhet av att informera och kommunicera både muntligt och skriftligt med olika målgrupper. Det är meriterande om du har erfarenhet av systemadministrativa uppgifter liksom om du har arbetat gentemot och i möten med t.ex. klienter/elever/medborgare inom organisation, myndighet eller skola.

Personliga egenskaper

Som person är du strukturerad och noggrann. Du är självgående, van att hantera många samtidiga uppgifter och prioritera. Eftersom rollen innebär en mängd olika kontaktytor är det av avgörande betydelse att du är kommunikativ, tydlig, serviceinriktad och har god samarbetsförmåga.

Vi erbjuder

Vi erbjuder varierande arbetsuppgifter och många kontaktytor, möjlighet att påverka och göra skillnad ur ett samhällsperspektiv – och samtidigt själv utvecklas. Storsthlm är en arbetsplats där idéer och kreativitet uppmuntras. Vi är ett positivt och framåt team som sitter i trevliga lokaler nära Medborgarplatsen i centrala Stockholm med närhet till både tunnelbana och pendeltåg.

Tjänsten är en visstidsanställning på två år.

Kontakt

Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta vår rekryteringskonsult Gabriella Hedlund på Chefspoolen, tel 070 995 58 88. Under perioden 2-20 juli kan kontakt tas med Charlott Rydén, verksamhetschef på Gymnasieantagningen, tel 073-987 94 01.

Välkommen med din ansökan snarast, dock senast 23 juli.

Ansök härlänk till annan webbplats